Yüzde 100 yerli Tramvay34 2024’te raylarda olacak
Nurdoğan ARSLAN ERGÜN
İlk aracın Kasım 2024’te raylara inmesi hedeflenirken, 3 yıl içinde 34 aracın üretilmesi planlanıyor. Üretim maliyeti 80 milyon euro olan projenin 48 milyon euro katma değer yaratması ve bin kişiye istihdam sağlaması bekleniyor.
İBB iştiraklerinden Metro İstanbul’un hayata geçirdiği projenin tanıtım ve imza töreninde konuşan İBB Lideri Ekrem İmamoğlu, “Hizmet maratonumuzun 300. projesini açıyoruz. Projemizin adı Tram34 ve Ar-Ge merkezi” dedi.
İBB olarak önceliklerinin 16 milyon insanın hayatını kolaylaştırmak olduğunu kaydeden İmamoğlu, bu nedenle en büyük bütçeyi raylı sisteme ayırdıklarını ifade etti. Tram34’ün 86 milyonluk Türkiye’yi gururlandıracak bir proje olduğunu ifade eden İmamoğlu, “Amacımız yerli teknolojinin gelişmesine katkı sağlamak.”
“Siyasi çekişmeler had safhaya ulaştı”
Tram34’ün patentli yerli eser olarak üretilip halkın hizmetine sunulacağını kaydeden İmamoğlu, “Üreteceğiz ama vatandaşımızın malı olacak. Gerçek yerli üretim halk içindir.
Hizmet taraf değildir. Siyasi çekişmeler had safhaya ulaştı. Bizim derdimiz bu ülkenin kalkınması olmalıdır. AB partisini tartışmayı bırakmalıyız. 86 milyon insana güvenen bir akıl lazım. Kişileri değil, kurumları ve işletmeleri alkışlayalım. Bugün de gençlerimizin teknoloji hayallerini gerçekleştirmek için buradayız.”
Tram34’ün yüzde 100 yerli tasarım ve mühendislik çalışması olduğunu, ancak finansmanın yurt dışından sağlanması nedeniyle yerlilik yüzde 60 olduğunu anlatan Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy, amacının oranı en az yüzde 90’a çıkarmak olduğunu söyledi. Soy, “İlk etapta üretilecek 34 aracımız T4 Topkapı-Mescidi Selam Tramvay Hattımızda kullanılacak. Yurt içi ve yurt dışından talep olması durumunda kullanılmak üzere şehrin ihtiyacına göre tasarlanabilir” dedi.
216 yolcu kapasitesi
24 metre uzunluğunda ve 2.65 metre genişliğinde olan Tram34, 216 yolcu kapasitesine sahip. Hafif metro aracı olarak tasarlanan Tram34, çalışma hızında 40 kilometre, maksimumda 80 kilometreye kadar ulaşabilecek. TRAM34 ayrıca metro ve tramvay araçlarının çıkmakta zorlandığı rampa yokuşlarından çok daha yüksek olan yüzde 6’lık bir yokuşa çıkabilme özelliğine de sahip.